راه اندازی یک سایت گوگل پسند یک امر حیاتی در بازاریابی اینترنتی شده است. این روزها بازاریابان اینترنتی هرکاری انجام می دهند که بدون پرداخت هزینه ای از طریق هر کانالی که ممکن است عملیات افزایش بازدیدکننده ، فروش اینترنتی و … را انجام دهند. یکی از تاثیرگذارترین راه هایی که بدون پرداخت هزینه میتوان از طریق آن بازاریابی کرد سئو (SEO ) یا بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو و به عبارتی ساخت یک سایت گوگل پسند است. در حالی که بسیاری از تجارت ها هنگام استفاده از سئو و بهینه سازی فقط بر روی مسائلی مانند تولید محتوا و شبکه های اجتماعی تمرکز می کنند و از تکنیک هایی که برای موتور های جستجو مثل گوگل و بینگ مهم هستند صرف نظر می کنند. بله درست است که محتوای بازاریابی و شبکه های اجتماعی بحثی جدید در سئو هستند اما آنها با حقیقت مقداری فاصله دارند. فرض کنید سایت شما یک مغازه است در بهترین نقطه شهر است و هر روز بهترین اجناس را رایگان در آن قرار می دهید اما فرض کنید ۵ پله از سطح زمین فاصله دارید و یا پله ندارید و اگر هم دارید پله های مناسبی برای رفت و آمد نیست. به نظر شما کسی وارد مغازه شما می شود؟ شما می توانید محتوای خیلی خوب و موثری را برای مخاطبان خود منتشر کنید و سپس آن محتوا را در شبکه های اجتماعی پخش کنید و منتظر بمانید تا بازدهی آن را در نتیجه موتورهای جستجو مشاهده کنید. اساس و اصول سئو تکنیک های طبیعی هستند و خیلی مهم و تاثیرگذار است که سایتی ایجاد کنید که هم برای موتورهای جستجو و هم بازدیدکننده گان به بهترین نحو ممکن در دسترس باشد. در این مطلب ۱۰ نکته مهمی که به شما برای ساخت یک سایت گوگل پسند کمک می کند را مطرح می کنیم:
گاهی اوقات سیستم مدیریت محتوای سایت ، آدرسی غیرضروری همراه با کاراکتر هایی بی ربط و بی معنی را در جعبه آدرس بار نمایش می دهد. آدرس های پیوند برای عمل خزیدن و برقراری ارتباط با سایت ها و صفحات دیگر بسیار مهم هستند. راه حل : مطمئن شوید آدرس های صفحات شما برای موتورهای جستجو اصلی بهینه شده اند. آدرس های سالم یکی از نکات ساخت یک سایت گوگل پسند است.
یکی از پارامتر های بسیار مهم و حیاتی که در الگوریتم رتبه بندی گوگل نقش بسزایی دارد سرعت لود صفحات سایت شماست. راه حل : با استفاده از ابزار رایگانی که گوگل در اختیار عموم قرار داده سرعت صفحات سایت خود را بررسی کنید و طبق توصیه های آن نسبت به بهبود سرعت سایت خود اقدام نمایید.
https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights /
پیج رنک یکی از امتیازاتی است که گوگل در رتبه بندی از آن استفاده میکند.پیج رنک بالاتر فرصت بهتری به شما برای افزایش رتبه سایت خود در نتایج جستجو را می دهد. پیج رنک هر صفحه امتیازی است که به صفحه های داخلی بر اساس فرمولی داده می شود. یعنی مقدار پیج رنک یک صفحه بر اساس فرمول زیر به صفحاتی که در آن صفحه لینک داده شده اند امتیاز می دهد. البته از اوایل سال 2014 دیگر پیج رنک گوگل آپدیت نشده است و بنابراین می توان گفت نوع امتیازدهی گوگل تغییر کرده است!
مقدار امتیازی که پیج رنک به لینک های داخلی می دهد = پیج رنک / تعداد لینک های داخلی مثال : پیج رنک ۸ / ۴۰ لینک داخلی = ۰٫۲ امتیاز به هر لینک داخلی پیج رنک ۸ / ۱۰ لینک داخلی = ۰٫۸ امتیاز به هر لینک داخلی راه حل : ساختمان لینک های داخلی خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که به صفحات غیرضروری لینک نداده باشید.
خزنده های موتور های جستجو برای خزیدن و هدایت کد های جاوا اسکریپت زمان زیادی صرف می کنند. اگرچه جستجوها بهتر انجام می شوند اما این عیب را نیز دارند. بعلاوه کد های جاوا اسکریپت گاهی اوقات از خزیدن مطالب مهم و لینک ها توسط عنکبوت های موتورهای جستجو جلوگیری می کنند. اگر سایت شما کد های جاوا اسکریپت زیادی دارد مطمئن شوید که این کد ها از خوانده شدن اطلاعات توسط روبات موتور های جستجو جلوگیری نکنند. اگر جلوگیری می کنند سعی کنید کد ها را بهینه بنویسید یا راه های دیگری برای دسترسی روبات به مطالب بیابید. در غیر اینصورت با شکست بزرگی مواجه خواهید شد. برای مثال : شرکت ما کد های جاوا اسکریپت را برای موتور های جستجو مخصوصا روبات گوگل بهینه می کند تا حدی که نزدیک ۱۰۰ درصد خطایی وجود نداشته باشد و همه مطالب به بهترین نحو ممکن ایندکس شوند. توجه به این مساله برای ساخت یک سایت گوگل پسند حائز اهمیت فراوان است.
گاهی اوقات برای سایت هایی اتفاق می افتد که می خواهند چیزهای باارزشی مثل عکس ها ، صفحات پرینت و … را به صورت پاپ-آپ نمایش دهند اما متاسفانه لینکی برای بازگشت به سایت در نظر نمی گیرند. به همین دلیل ممکن است با موتورهای جستجو به مشکلاتی بخورید زیرا این خلل ممکن است شما را از پاپ-آپ به سمت محتوای دیگری هدایت کند.بعلاوه موتور های جستجو صفحاتی را که تجربه کاربری خوبی برای کاربران خود رقم نمی زند را در نتایج جستجو نمایش نمی دهد. راه حل : در صورتی که از پاپ-آپ استفاده کردید آن را در فایل robos.txt اعلان و یا با استفاده از تگ nofollow از دنبال شدن توسط روبات ها جلوگیری کنید.
در سال ۲۰۱۱ گوگل ، یاهو و بینگ برای ایجاد یک کد HTML جدید که برای درک بهتر وب به آنها کمک کند با هم همکاری کردند. نتیجه این همکاری Schema.org بود. الگو ( schema ) یا طرح های مختلفی وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید محصولات ، سرویس ها و یا خدمات خود را به موتورهای جستجو معرفی کنید. طبق گفته موتور های جستجو برای انتقال از وب حال حاضر به یک وب معنایی ، بسیار حیاتی است که صفحات سایت های شما بر اساس schema.org نشانه گذاری شده باشند. راه حل : کد های Html سایت خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که بر اساس نشانه گذاری های schema ایجاد شده باشند.همچنین از ابزار کوچک دستی که میتواند به شما کمک کند، می توانید استفاده کنید.از اعتبار سنج الگوی گوگل نیز می توانید برای انجام درست نشانه گذاری استفاده کنید. بنابراین برای یک سایت گوگل پسند باید به نشانه گذاری ها توجه ویژه داشت.
هرچه سایت شما برای انسان ها قابل استفاده تر باشد ، برای موتورهای جستجو جذاب تر و خوش نما تر است. گوگل در الگوریتم پاندای خود سیگنال تجربه-کاربری را نیز قرار داده است. این خیلی مهم است که مطمئن شوید سایت شما نیاز کاربران و روبات های موتورهای جستجو را با تکریم، احترام و انجام یک تجربه بسیار خوب و عالی برطرف می کند. راه حل : با توجه به اهداف سایت خود باید تجربه کاربری را انجام دهید. شما با استفاده از ابزارهای تحلیل می توانید تشخیص دهید که سایت تان در تجربه-کاربری موفق بوده و اگر نیست مشکل را پیدا و نسبت به رفع آن اقدام کنید. شما میتوانید افرادی را استخدام تا سناریو های شرکت شما را یافته ، بازخورد گرفته و پیاده سازی کند. در سایت خود امکان جستجو را فراهم کنید. با این کار افراد احساس زنده بودن سایت شما را می کنند. سپس مطمئن شوید برای کلماتی که در آن جستجو می شود مطالبی برای نمایش وجود داشته باشد تا کار بدرستی انجام شده باشد.
اگر به سایت های تجارت الکترونیک دقت کرده باشید متوجه می شوید که محصولات خود را بر اساس دسته ها و زیر دسته هایی طبقه بندی کرده اند و زیر این محصولات بخشی برای متن تبلیغاتی در نظر گرفته شده است. این برای انسان های بسیار مناسب است اما برای موتورهای جستجو اینطور نیست. محتوایی که در زیر محصولات قرار می دهید دارای اهمیت کمی برای موتورهای جستجو است پس سعی کنید محتوا را قبل از محصول خود و برای انسان ها بنویسید. راه حل : با استفاده از HTML بخش توضیحات محصول خود را به قبل از عکس محصول انتقال دهید و سعی کنید متن خود را به صورت تبلیغاتی زیبا بنویسید. کدهای استاندارد اساس ساخت یک سایت گوگل پسند است.
موتور های جستجو با استفاده از عناصر HTML محتوا و رابطه متن ها را با هم می فهمند. استفاده از عناصر مناسب HTML در قالب صفحات ، محتوای شما را بهینه می کند و ارتباط آن را با دیگر صفحات افزایش می دهد. راه حل : مطمئن شوید که در قالب های خود از تگ های عنوان H1 تا H6 ، تگ توضیحات و تگ alt برای تصاویر استفاده کرده باشید.
مطمئن شوید که سایت شما در ابزار وبمستر تولز گوگل ثبت شده و فعال شده باشد. این ابزار به گوگل اجازه می دهد تا با شما در رابطه با هر مشکلی که سایت تان با آن برخورد کرد ، در تماس باشد.