تقریبا امروزه تمام مشتریان بعد از اتمام طراحی سایت شان، نسخه موبایل سایت خود را نیز می خواهند. پس می بایست همان زمانی که در حال طراحی سایت هستیم به فکر نسخه ای از آن در آی فون، تبلت و موبایل باشیم؛ به گونه ای که رزولوشن همه این موارد با یکدیگر هماهنگ باشد. قطعا در پنج سال آینده تعداد این ابزارها نیز بیشتر خواهد شد.
در دنیای طراحی و توسعه سایت، به نقطه ای خواهیم رسید که نمی توان با ابزارها و رزولوشن های جدید همگام شد. قاعدتا برای همه ما، طراحان سایت، ساخت یک وبسایت برای هر ابزار با رزولوشن خاص خود اگر غیر ممکن نباشد عملی هم نیست. پس آیا محکوم به از دست دادن تعدادی از کاربران سایت بر روی یک ابزار خاص برای بدست آوردن کاربران دیگر بر روی ابزار دیگری باشیم؟ گزینه دیگری پیش روی خود نداریم؟
طراحی سایت واکنش گرا، روشی است که در آن طراحی سایت باید به گونه ای باشد که سایت بدون هیچ مشکلی چه از لحاظ رزولوشن و چه پلتفرم و یا مواردی دیگر به نمایش درآید. برای رسیدن به چنین طراحی ای به آمیزه ای از گرید، قالب ها و تصاویر انعطاف پذیر و همچنین استفاده هوشمندانه از کوئری های مدیای CSS نیاز داریم. به محض اینکه کاربر لپ تاپ خود را با یک آی پد عوض کرد، سایت نیز می بایست به صورت خودکار با رزولوشن، سایز تصاویر و توانایی های اسکریپت کردن دستگاه جدید خود را وفق دهد. به عبارت دیگر، سایت می بایست دارای تکنولوژی باشد که بتواند به تنطیمات مربوط به هر کاربر پاسخ (Respond) بدهد. با چنین روشی دیگر نیازی نیست که برای هر گجت موجود در بازار یک سایت اختصاصی طراحی کرد.
یک نظریه در مورد استفاده از ترکیبی از کوئری های CSS و افکت های حرکتی CSS ارائه داده اند که مضمون آن به این شرح است: شما برای طراحی یک سایت ریسپانسیو از کوئری های مدیا برای انطباق با عرض مروگر استفاده می کنید، و شما به صورت مداوم سایز مرورگر را تغییر می دهید تا واکنش سایت را مشاهده کنید، اما هر گاه یک کوئری وارد عمل می شود، استایل اول و دوم یک پرش فاحش است. پس چرا از افکت های حرکتی CSS برای جلوگیری از چنین پرش هایی بهره نبریم؟ با استفاده از چنین افکت هایی تغییرات به صورت انیمیشنی انجام می گیرند.
یکی دیگر از تکنیک ها در زمینه طراحی رسپانسیو، دراپ داون کردن یک منوی معمولی است زمانی که پنجره مرورگر باریک می شود. وقتی کاربر با مرورگر یا ابزاری کار می کند که صفحه باریکی دارد، نوار منو به شکل dropdown در می آید و با منویی روبرو می شوند که اگر در یک صفحه باریک قرار بود به شکل قبلی باشد بسیار زشت می بود، اما حالا انتخاب گزینه بسیار راحت تر است.
از سایت های بسیار حرفه ای در این زمینه Smashing Magazine و john polacek می باشد.
قبل از اینکه ویژگی واکنش گرا بودن (Responsive) به صورت گسترده مورد استفاده قرار گیرد (گرچه هنوز هم این اتفاق نیفتاده)، شرکت ها اگر می خواستند نسخه موبایل برای سایت خود طراحی کنند برای هر نوع ابزار یک قالب خاص طراحی می کردند. تصور کنید اگر می خواستید مثلا برای ۳ ابزار آی پد، آی فون و کامپیوتر های معمولی قالب طراحی شود چه هزینه ای می بایست پرداخت می کردید. نکته جالب اینجاست که اگر روزی وسیله جدید به بازار معرفی و به سرعت فراگیر شود، باز دوباره باید هزینه جدید صرف شود تا برای این ابزار جدید، قالب طراحی گردد.
زیبایی قالب واکنش گرا آنجا خود را نشان می دهد که شما سایتتان برای هر ابزاری که در بازار وجود دارد، خود را هماهنگ کرده و نیازی به طراحی دوباره قالب نیست. به عبارتی یک قالب برای تمام ابزارها…
با توجه به تجربه ای که در زمینه طراحی سایت کسب کرده ایم می دانیم که همیشه “وقت” یکی از الویت های مشتریان است. زمانی که فقط با یک پروژه (در یک نوبت)، قالبی طراحی می شود که در تمام ابزارها با سایزهای مختلف به خوبی نمایش داده می شود، زمان به شدت کاهش خواهد یافت.
از آنجایی که طراحی واکش گرا هنوز در ابتدای راه است، احتمال اینکه رقیبان شما از این ویژگی بهرمند باشند کم است. داشتن این ویژگی به بازدیدکنندگان شما می گوید کار شما در همه زمینه ها حرفه ایست و همچنین بسیار جلوتر از رقیبان خود حرکت می کنید. در نظر داشته باشید که شما سایتی در اختیار دارید که نه تنها در تمام مانیتورها بلکه در همه ابزارهای موجود در بازار به زیبایی و بدون مشکل به نمایش درمی آید. همین مساله باعث سبقت شما از رقیبان می شود.
تقریبا ۱۵ درصد از کاربران اینترنت، با موبایل خود به وب گردی می پردازند. شما تصور کنید اگر سایتی در اختیار نداشته باشید که در ابزارهای موبایل به خوبی به نمایش در بیاید، تعداد زیادی از کاربرانی که می توانید داشته باشید را از دست می دهید. پس شما می توانید هم اکنون که قصد تهیه یک قالب را دارید با کمی هزینه بیشتر، کاری کنید که تمام افرادی (با هر ابزاری) که وارد دنیای نت می شوند سایت شما را نیز بتوانند به بهترین شکل ممکن مشاهده کنند. چه از این بهتر؟!
تصور کنید که دو نسخه سایت، یکی برای کامپیوترهای معمولی و یکی هم برای موبایل، در اختیار دارید. با توجه به اینکه این دو سایت، یک سایت هستند اما برای نقاط مختلف مطالبشان هم یکی است. روبات گوگل که هر چند وقت یک بار سری به سایت شما می زند پس از ایندکس کردن نسخه ابتدایی به سراغ نسخه موبایل می رود و مطالب نسخه دوم را به عنوان “تکراری” یا “Duplicate” می شناسد که در صورت اتفاق افتادن این موضوع رنکینگ سایت شما بسیار نزول خواهد کرد. اما در صورتی که شما یک سایت واکنش گرا برای تمام ابزارها در اختیار داشته باشید تمام مطالبتان در همین یک سایت قرار خواهد گرفت و از ایجاد محتوای تکراری (Duplicate Content) جلوگیری خواهد شد.
پس می بینید که داشتن قالب واکنش گرا شما را در امر SEO نیز یاری خواهد کرد.